۱۳۸۹ شهریور ۱۰, چهارشنبه

حسایست سنجی جامعه برای کودتای دوم...پیامی که باید در پی تعرض های پی در پی اخیر شنید

چند وقتی است تعرضها نسبت به شخصیت های سبز در نقاط مختلف کشور رشدی جدی داشته است.چندی پیش رنگ پاشی به درب دفتر آیت الله دستغیب خبری بود که بسیاری شنیدیم و بدون واکنش خاصی ازآن گذشتیم و چیزی نگذشت که در دفتر آیت الله صانعی رفتاری مشابه به وقوع پیوست.طی روزهای  گذشته نیز بصورت متوالی چندین شب منزل کروبی را محاصره کردند و مانع از خروج شیخ شدند و امروز نیز خبری آمد که در بیرون منزل رهنورد بصورتی خاص به وی تعرض کرده اند و به نوعی بازجویی خیابانی و تحقیر شخصیت به راه انداخته اند؟ هدف از این رفتارهای سلسه وار و مشابه در فاصله زمانی محدود و پیوسته چیست؟
آیا بخشی از بدنه کودتا در پی تعمیق شکاف موجود در حاکمیت برای رهایی از این فشار نیازمند رفتاری تند گشته تا از این طریق هم فشار را به مکانی دیگر منتقل نماید و هم یکبار برای همیشه خیالش را از وجود سران معترض راحت نماید.
و یا اینکه این تعرضها خواهان میزان سنجش حساسیت افکار عمومی نسبت به شخصیتهای خاص است؟به عبارتی با دقت به روند این تعرضها می توان به رشد تعرضها بصورت پیوسته دقت نمود.در صورت وقوع رفتاری مشابه برای میر حسین و خاتمی طی روزهای آتی دیگر می توان این پازل را کامل شده دریافت که تصمیمی جدی مبنی بر ایجاد فضایی خاص در پشت پرده رقم خورده است.پدید آمدن چنین فضایی دو سود برای کودتاچیان دارد:
1)ابتدا اینکه در صورت وقوع چنین فضایی اینبار جریان سبز را (البته در سطح سران)بصورت گسترده و پیش از آغاز فعالیت مجدد احتمالیشان در جریان هدفمند کردن یارانه ها سرکوب می نماید. و در این فضای ملتهب همزمان با آغاز هدفمند کردن یارانه ها و نزدیکی انتخابات مجلس با دست بازتری اقدام به سرکوب گسترده تر می نمایند.
2)انتقادات فزاینده ای که نسبت به مجموعه دولت بصورت روز افزون در حال رشد و گسترش می باشد در صورت ایجاد چنین فضایی حتی برای مدت محدودی هم شده از میزان انتقادات خواهند کاست و در این صورت دولت شاید به یک تصفیه درونی نیز اقدام نماید تا حلقه ای دیگر از مخالفان را به بیرون از کشتی نظام هدایت کند.
اما در این میان احتمالات و مولفه ها ی فراوانی وجود دارد که هر یک می تواند به گونه ای جدی روند تحولات را تغییر دهد و به سمت و سویی نامشخص و تعیین نشده بکشاند .از اینرو حساسیت رخدادهای ماههای آتی چندین برابر فزونی می یابد و لزونم هوشیاری بیشتر فعالین سیاسی را می طلبد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

Newer Posts Older Posts